×

مصريون في الكويت

EGKW

خبر عاجل

أمطار ورياح مثيرة للأتربة.. «الأرصاد» تعلن توقعات طقس الثلاثاء ::: نحن أمة تقود ولا تقاد.. عبد الله عثامنة عن إنصات قادة العالم للرئيس السيسي في مؤتمر برلين ::: انتفاضة على مواقع التواصل الاجتماعي لإنقاذ 5 أسود تواجه الموت في السودان ::: سقوط صاروخين قرب مقر السفارة الأمريكية في بغداد ::: صائد الرجال| تفاصيل سقوط مستريح سوهاج ::: تحذير من شوبير لـ صالح جمعة بعد رحيله عن الأهلي ::: علقة موت | حبس أب بلا قلب قتل طفلته بسبب ضياع الشراب ::: إثر تدهور حاد في صحته | نقل رئيس السلطة الفلسطينية محمود عباس إلى المستشفى ::: سفارة السعودية في قوانجو الصينية تحذر المواطنين من الفيروس ::: بالفيديو | رفض 300 عروسة.. عملاق باكستان يبحث عن زوجة تناسب حجمه ::: عايز مراتك هات 100 ألف | ربة منزل تختلق واقعة اختطافها.. ورسالة فيسبوك تفضح المستور ::: 10 قتلى و100 مصاب | احتفالات عيد الغطاس في إثيوبيا تتحول إلى مأساة ::: الكاف يستقر على بديل الزمالك فى السوبر الإفريقي ويحدد الموعد النهائي للرد ::: العتيبي: الكويت قادرة على التحدي في «الطيران والنقل الجوي» ::: ميرنا فاروق الحمال.. مريضة في حالة حرجة بمستشفى مبارك الكبير وتحتاج للتبرع بالدم :::

رشوان توفيق لزوجته: هستنى أموت عشان أشوفك

رشوان توفيق لزوجته: هستنى أموت عشان أشوفك

رشوان توفيق

+    -
18/07/2019 03:30 م
كتب : مصريون في الكويت - Egyptians in Kuwait
ودع الفنان القدير رشوان توفيق زوجته أميمة حسن عبد الرحمن، ووالدة الاعلامية هبه رشوان ، إلى مثواها الأخير، أول أمس الثلاثاء، وذلك بعد مشوار طويل رافقته فيه منذ عام 1957.
ونعى الفنان رشوان توفيق زوجته ونصفه الثانى بكلمات مؤثرة هزت وجدان الشعب المصرى، وسادت حالة من الحزن الشديد على مواقع التواصل الاجتماعي حزنًا على رحيلها ومواساة للفنان القدير الذي ضرب أروع مثال في الحب والوفاء، بعد قوله : " انا كنت عايش بيها وليها، هى اللي كانت بتهون عليَّ الحياة، كنت لما ازعل من حد اروح على طول اشكيلها، كنت باتمنى اخلص الشغل بسرعة واروح البيت عشان أشوفها، كنت صغير وكبرت وهى معايا، كنت فقير وغنيت وهى معايا، كنت فاشل ونجحت وهى معايا، محدش كان يعرفني وبقيت نجم مشهور والدنيا كلها عرفتني وهى معايا.
وبكلمات مليئة بالحزن تابع الفنان القدير: " كنا لما نتخانق واسيب البيت اطلع اقعد على القهوة مع اصحابي ولما ارجع البيت الاقيها بتحضني وبتستقبلني وكاننا متخنقناش مع بعض من شوية، لما كانت بتضيق الدنيا علىَّ واحس انها خلاص قفلت من كل ناحية كنت بابص عليها ودعوة منها أبواب السماء كلها تتفتح من تاني، عمرى ما قعدت في البيت من غيرها، كنت شاب وكانت تستنانى، كبرت وهى برضه بتستناني، عجزت وهى كانت بتستناني.
واستكمل: "العمر راح وهى بتستناني دلوقتي انا اللي هستنى، هستنى إنى اموت عشان اقابلها، استنى اموت عشان اشوفها، عمرى ما تخيلت اعيش لحظة واحدة من غير نصى التاني، إنتوا شايفين إني ببكي وعنيا مليانه دموع، انا ببكي دم من قلبي.
وقال رشوان: " انا اول مرة اتكسر اول مرة احس فعلا ان الدنيا متساويش اي حاجه، باستغرب ازاي الواحد ممكن يزعل مراته او حتى يكرهها او يطلقها بسهولة كدا، ازاي تتخلوا عن نصكم التاني، ازاي تضحكوا وتعيشوا حياتكم عادي بعد موت زوجاتكم او حتى يكونوا عايشين وتكونوا منفصلين عن بعض، اه يا اللي خدتي كل الحياة معاكي، سبتيلي ايه في الدنيا بعدك يا نصي التاني".
رحم الله الفقيده زوجة الفنان الخلوق رشوان توفيق ووالدة الاعلامية هبه رشوان والهم أهلها الصبر والسلوان.
المصدر:

رسالة بكاء   رشوان توفيق   زوجة رشوان توفيق  وفاة رشوان توفيق  

اكتب تعليقك

ادارة الموقع غير مسئولة عن تعليقات المشاركين واى اساءة يتحملها صاحب التعليق وليست ادارة الموقع